Verzekerde zorg

Behandeling van huidziekten valt onder de verzekerde zorg. Dit betekent dat de kosten van de behandeling (voor een belangrijk deel) worden betaald door jouw ziektekostenverzekeraar. Omdat het medisch specialistische zorg is, moet je wel rekening houden met het wettelijk verplichte eigen risico. Ook heb je een doorverwijzing van de huisarts nodig. 

 

Medisch Centrum Midden Nederland/Nationaal Huidcentrum

Nationaal Huidcentrum ondersteunt de verzekerde zorg-activiteiten van Medisch Centrum Midden Nederland. Hier kun je terecht voor consulten en behandelingen m.b.t. huidziekten, zoals moedervlekken, psoriasis, huidkanker, eczeem, huidallergie en vele andere huidafwijkingen.

 

Voor verzekerde zorg heb je een verwijsbrief van de huisarts nodig. Deze is één jaar geldig, tenzij je op advies van de dermatoloog voor deze huidziekte onder behandeling of onder controle blijft.
 

Bij de dermatoloog

De dermatoloog ziet alle patiënten op de polikliniek. Tijdens de afspraak onderzoekt de dermatoloog je naar aanleiding van je klacht(en). Afhankelijk van de gestelde diagnose zal de dermatoloog in overleg met jou een behandeling starten. Een behandeling kan bestaan uit medicatie voor thuisgebruik of een behandeling in de kliniek. Slechts enkele patiënten worden voor een behandeling opgenomen, een dagbehandeling komt vaker voor.

 

Wanneer de diagnose is gesteld, ontvang je van de dermatoloog uitgebreide informatie over de behandeling. Deze informatie kun je thuis nog eens goed nalezen. Voorafgaand aan de behandeling ontvang je instructies over hoe je je het beste kunt voorbereiden, en of er na de behandeling bepaalde beperkingen zijn.

 

Het onderzoek en de behandeling van een huidziekte valt onder de verzekerde zorg. Heb je een huidprobleem dat je wil laten nakijken? Dan adviseren wij je om je huisarts te vragen om een doorverwijzing.

 

Voor het maken van een afspraak kun je ons tijdens kantooruren bellen via telefoonnummer +31 (0)88 425 10 00 of klik op de button ‘afspraak maken’. Heb je voor, tijdens of na de behandeling vragen? Dan kun je ons bereiken via bovenstaand telefoonnummer.

 

DOT’s

De declaratie van medisch specialistische zorg is op basis van DOT (DBC Op weg naar Transparantie). DBC staat voor Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s).

 

Voor alle huidziekten zijn door de Nederlandse ZorgAutoriteit (NZA) DBC-zorgproducten vastgesteld. Een DBC-zorgproduct omvat het totale traject: van de diagnose die de specialist stelt tot en met de (eventuele) behandeling. Voor de facturatie wordt een DBC-zorgproduct opgeknipt in zorg-subtrajecten die afzonderlijk worden gedeclareerd.

 

Een zorg-subtraject heeft een duur van minimaal 42 en maximaal 120 dagen en omvat alle consulten en behandelingen die in die periode zijn verricht. Het tarief voor een DBC-zorgproduct is tot stand gekomen in onderhandeling tussen jouw ziektekostenverzekeraar en Medisch Centrum Midden Nederland/Nationaal Huidcentrum. Als er geen contract is met jouw ziektekostenverzekeraar, berekenen wij jou ons passantentarief.
 

Machtigingen

Voor bepaalde behandelingen is eerst toestemming van jouw verzekeraar nodig. Wij vragen hiervoor een machtiging aan. Indien jouw verzekeraar de behandeling accepteert ontvangen wij een machtiging. Wordt de aanvraag afgewezen, dan kun je de behandeling voor eigen rekening voortzetten.
 

Wachttijden

Er bestaan normen t.a.v. de wachttijden (Treeknormen) voor de verschillende fases van een zorgtraject.

  • toegang tot eerste consult: binnen 3-4 weken
  • diagnose na consult: binnen 3-4 weken
  • behandeling na afspraak: 4-6 weken

Wordt de norm niet gehaald, dan kun je bij je verzekeraar een beroep doen op ‘wachtlijstbemiddeling’. Vereist een situatie spoed, dan zullen wij je vanzelfsprekend snel inplannen.
 

Aanvullende verzekering

Het kan voorkomen dat er behandelingen zijn die niet vergoed worden onder de basisverzekering, maar mogelijk wel gedekt zijn via een aanvullende verzekering. Raadpleeg in dat geval de polisvoorwaarden.

 

Als de behandeling is gedekt onder een aanvullende verzekering, dan vindt de facturatie op dezelfde wijze plaats als bij behandelingen onder de basisverzekering (rechtstreeks aan de ziektekostenverzekeraar als wij een contract hebben, een factuur aan jezelf als we geen contract hebben afgesloten met jouw ziektekostenverzekeraar).
 

Gecontracteerde zorgverzekeraars

Medisch Centrum Midden Nederland/Nationaal Huidcentrum heeft een overeenkomst gesloten met onderstaande verzekeraars. Dit betekent dat Medisch Centrum Midden Nederland/Nationaal Huidcentrum de declaratie voor jouw behandeling rechtstreeks naar jouw verzekeraar stuurt. De verzekeraar laat je dit weten en verrekent mogelijk jouw eigen risico.
 

  • ASR
  • CZ groep
  • DSW groep
  • ENO
  • Zorg & Zekerheid
  • Zilveren Kruis

 

Niet-gecontracteerde zorgverzekeraars

Heb je een zorgverzekering afgesloten bij een andere zorgverzekeraar dan het lijstje hierboven, dan ontvangt je van ons een nota die je bij je zorgverzekeraar kunt insturen. Het kan voorkomen dat de verzekering jouw declaratie met een korting uitkeert. Raadpleeg de polisvoorwaarden of neem contact op met je zorgverzekeraar.
 

Passantentarief

Ben je niet bij een Nederlandse zorgverzekeraar aangesloten of is er geen overeenkomst tussen jouw zorgverzekeraar en Medisch Centrum Midden Nederland/Nationaal Huidcentrum, dan wordt het zogenaamde passantentarief in rekening gebracht.

 

Overzicht van de zorgproducten en tarieven:
 

 

Betaling

De zorgverzekeraars die met Medisch Centrum Midden Nederland een overeenkomst hebben afgesloten betalen de kosten van jouw behandeling rechtstreeks. Ben je niet verzekerd bij een door ons gecontracteerde verzekeraar, dan ontvang je de rekening via Infomedics. Je dient de nota binnen 30 dagen te voldoen.
 

No-show-tarief

Als je een afspraak niet tijdig afzegt of niet verschijnt, brengen wij consultkosten in rekening.
 

Afspraken maken en afspraak verplaatsen

Nationaal Huidcentrum is 24uur/7dagen per week via de website bereikbaar voor het maken van afspraken. Voor het wijzigen van een bestaande afspraak kun je bellen naar +31 (0)88 425 10 00.